מחלת הפרקינסון בקרב קשישים סיעודיים: רקע, תסמינים, אבחון המחלה ודרכי הטיפול | iSavta
מחלת הפרקינסון – דברים שחשוב לדעת
banner-img

ביטוח רפואי למטפלים זרים במחירים הנמוכים בארץ

שיתוף פעולה ייחודי המאפשר לכם לקבל את השירות המהיר והאיכותי ביותר, המחירים הנמוכים ביותר, בכל רחבי הארץ

בישראל חיים כיום למעלה מ-30,000 איש החולים במחלת הפרקינסון ('רטטת' בעברית), מחלה הפוגמת ביכולתו של הגוף לבצע תנועות באופן תקין, גורמת לרעידות בגפיים, התקשות של השרירים, בעיות שיווי משקל ועוד. מאמר זה מיועד לבני המשפחה ולמטפלות סיעודיות מקצועיות המעונינות להבין את הרקע, התסמינים, אבחון המחלה ודרכי הטיפול בה.

 

רקע

מחלת הפרקינסון היא מחלה נוירולוגית הנגרמת מפגיעה בתאי המוח האחראים על ייצור דופמין – חומר שתפקידו להעביר מסרים בין המוח למערכת העצבים של הגוף. כתוצאה מן הפגיעה בתאים אלו נפגמת יכולתו של הגוף לבצע תנועות באופן תקין והחולה סובל מרעידות גפיים, התקשות של שרירי הגוף, האטה בתנועות, בעיות שיווי משקל ועוד.  הפרקינסון היא מחלה כרונית חשוכת מרפא אשר בצורה איטית הולכת ומחמירה עם השנים. על אף המחקרים הרבים עדיין לא זוהו בוודאות הגורמים למחלה אך יש בה אלמנט גנטי המביא לכך שהאפשרות של קרובים מדרגה ראשונה לחולה פרקינסון לחלות במחלה גבוהה בצורה משמעותית מיתר האוכלוסייה. עוד מסתבר שחשיפה לרעלים כדוגמת חומרי הדברה מגבירה את הסיכון ללקות במחלה. על אף שעדיין לא נמצאה תרופה לפרקינסון הרי שישנה התקדמות רבה בטיפולים בתסמיני המחלה ומשפרים את תוחלת החיים של חולי הפרקינסון בצורה ניכרת – תוחלת החיים של חולה בפרקינסון עומדת כיום על 20 שנים.

 

תסמיני המחלה

כאמור לעיל מחלת הפרקינסון פוגעת ביכולת התנועה של הגוף – המחלה מתפתחת באיטיות רבה ולמעשה די קשה לזהותה בתחילת התפתחותה.

לרוב המחלה תתחיל לאחר גיל 40, כאשר הגיל הממוצע לתחילתה של המחלה הוא 57 והיא מתפתחת בקרב גברים יותר מאשר בקרב נשים.

התסמין הראשון והמוכר ביותר של מחלת הפרקינסון הם רעידות – רעידות של הידיים והרגליים, נוקשות של השרירים, הפרעות בדיבור, בעיות בשיווי המשקל וירידה משמעותית במהירות התנועות של הגוף.

ברוב המקרים התסמין הראשון אשר יופיע אצל חולי פרקינסון יהיה רעד בידיים – תסמין נוסף ופחות מוכר אשר יכול להעיד על התפתחות של פרקינסון הוא פגיעה  חוש ריח אשר מופיע בקרב רובם המוחלט של חולי הפרקינסון.

 

אבחון  המחלה

במרבית המקרים יתבצע אבחון מחלת הפרקינסון על ידי בדיקה קלינית הבודקת למעשה האם הנבדק סובל מתסמינים המעידים על מחלת הפרקינסון. עדיין לא קיימת בדיקה אשר יכולה לאבחן פרקינסון בוודאות. חשוב להדגיש כי במקרים מסוימים ניתן לבצע מיפוי מוח אשר יכול לשלול את מחלת הפרקינסון או לחילופין להעיד על בעיה אשר יכולה להעיד על פרקינסון או מחלות נוירולוגיות אחרות.

 

טיפול  בפרקינסון

הפרקינסון היא מחלה חשוכת מרפא – למרות מחקרים רבים אשר נערכו ונערכים בנושא עדיין לא קיימת תרופה אשר יכולה לרפא את המחלה. אף על פי כן חלה התקדמות רבה בטיפול בתסמיני המחלה, טיפולים אשר משפרים את איכות ותוחלת החיים של חולי הפרקינסון בצורה מהותית ומשמעותית.

 

שיתוף

קרא עוד אודות טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

קראו עוד
משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

טיפול בקשישים

משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

קראו עוד
המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

טיפול בקשישים

המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

קראו עוד
⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

טיפול בקשישים

⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

קראו עוד

קבלו את הניוזלטר של הסבתא

השארו בקשר!